Meet the startups: Alexander Espeseth og Lugn Games

Alexander er PhD-kandidaten med stor lidenskap for spill og spilldesign. En dupp i kreativiteten, var det som skulle til for at han tok sats å startet sitt eget spillstudio i 2024. Lugn Games AS har i dag et sterkt team, som jobber med å produsere sitt første spill Kioku.

Foto: Lugn Games

Kort om deg: 

Mitt navn er Alexander Espeseth, jeg er en PhD-kandidat som har en stor passion for kultur og inkludering. Jeg har jobbet mye med spill som freelancer og undervist i spilldesign, men nå kom punktet der jeg ønsket å starte mitt eget studio. 

Hvordan du kom på idéen som startet din gründerreise?

Idéen kom etter jeg plutselig fikk et dupp i kreativitet. Jeg hadde jobbet som teknisk ansvarlig for et campus for Høyskolen Kristiania og hadde akkurat begynt å jobbe med min PhD. Det var mye spennende på gang, men som en som kommer fra musikk og har jobbet med det, samt kreativt arbeid så lenge jeg kan huske så ble det plutselig litt tomt. Jeg fikk rett og slett et gap jeg ønsket å tette, noe kreativt som var en utfordring og det var naturlig for meg at det skulle være å starte et spillstudio. 

Kioku tar deg med tilbake til sommerferien på tidlig 2000-tall, det er det første spillet Lugn Games produserer.

Hva er status på bedriften i dag: 

Lugn Games AS holder til i vakre Meløy kommune, nærmere bestemt Reipå. Bedriften ble startet i 2024 og er allerede i produksjon av sitt første spill. Det heter Kioku, og er et spill som tar spilleren tilbake til hvordan det var å ha sommerferie som barn på tidlig 2000-tall, med trendleker, sykling, krabbefisking og andre aktiviteter. 

I dag er vi et team på 9 personer, som jobber mot det samme målet.

Vi er også på utkikk etter investorer og søker midler for å få spillet ut i markedet til planlagt tid som er ila 2025. 

Hva har vært de største milepælene og opplevelsene du har oppnådd? 

Det er kanskje litt teit, men det å få første posten sendt til arbeidsadressen var ganske kult, haha! Andre milepæler er å få tildelt Meløy etableringsstipend og bli akseptert til å vise frem spillet vårt under Spillkonventet, som er en av de største spillindustri-eventene i Norge. 

Hva har vært de viktigste faktorene for at du har beholdt motivasjonen over tid? 

Oi, det har vært å komme tilbake til at dette er drømmen. Dette er noe jeg er heldig som får muligheten til å gjøre. Det gir meg et smil om munnen, å vite det at jeg jobber hardt for å oppnå drømmen er alt jeg kan be om. Da kan jeg dø lykkelig og vite at jeg har gitt alt! 

Hvilket utbytte har du fått av å være en del av Inkubator Salten? 

Det har vært mega. Bare det å kunne sparre med noen, sette opp møter for å gå gjennom pitch-decks, presentasjoner og research hva slags muligheter det er for et selskap som Lugn Games har vært helt topp! Shout out til min rådgiver Håkon Undli! 

Hva vil du anbefale andre som sitter på en god idé å gjøre? 

KJØR! Kjør, kjør, kjør! Er du redd for det økonomiske, gjør det mellom slaga når du har en time her og der. Plutselig er du der, og det er ingen bedre følelse i verden! Gi alt du har. Vi er heldige som bor i et land som legger til rette for oss gründere med mange muligheter. BRUK DE! 

Tusen takk for praten Alexander. Vi heier på dere og gleder oss til å følge dere videre på reisen!!

Vil du vite mer om Alexander og resten av gjengen i Lugn Games?

Sjekk ut deres nettside: https://www.lugngames.com/lugn-games

Forrige
Forrige

Reddel vant kamppartnerskap med Bodø/Glimt

Neste
Neste

Meet the startups: Eirill Pettersen Buvik og Reddel